Variable Valve Timing and Lift Electronic Control. In de volksmond ook wel bekend als VTEC. Zeg je VTEC, dan zeg je bbbbbwwwwwwBBBBWWWWRRRAAAAAAPPP! Een wilde nok neemt bij een hoger toerental het werk over van de normale ‘tamme’ nokken. Om in begrijpbare Jip & Janneke taal te blijven. Meer kracht!

Er zijn veel mensen die denken dat de Honda NSX de allereerste productie Honda is met de befaamde VTEC techniek aan boord. Neen. Doe nog eens een gok. De Honda CRX EE8/EF8 en diens halfbroer Civic EE9/EF9 met JDM B16A of B16A1 motor? Ook niet. De allereerste Honda met VTEC motor is de Honda Integra DA6 en DA8.

In de lente van 1989 verschijnt de tegenwoordig legendarische B16A VTEC motor voor het eerst in het vooronder van een Honda. Bij de Honda Verno dealers is de 160 pk sterke Integra in twee vormen te bestellen. De welbekende driedeurs liftback en de minder bekende vierdeurs hardtop sedan. Hardtop sedan? Dat hoor ik jou nu hardop denken. Een hardtop sedan is een auto met 4 deuren met stijlloze ramen. Weer wat geleerd.

160 en later in 1991 zelfs met 170 pk uit een 1.6 motortje. Dat is 100 pk per liter uit een atmosferische motor zonder turbo. Dat klinkt als een hoogtoerige motor. En dat is het ook. Pas bij 8200 toeren per minuut grijpt de toerenbegrenzer in. Waan je even in de jaren 80, trap het gaspedaal dieper in, zie het toerental voorbij de 5000 toeren per minuut gaan en hoor de motor bbbbbbwwwwwwBBBBBWWWWWRRRRRAAAAAPPP schreeuwen! Dat is pas genieten.