Sinds zijn debuut in december 2007 heeft de Nissan R35 GTR diepe indruk gemaakt op de pers, bestuurders en fans. Nu bijna 13 en een half jaar verder geniet de Nissan R35 GTR nog steeds van veel aanzien. 13,5 jaar is voor een nieuwe auto best op leeftijd, achter de schermen is Nissan al jarenlang bezig met de opvolger: De R36 GTR.

Vanaf 2022 gaan er strengere regels gelden om auto’s door de homologatie te krijgen. Auto’s die vanaf 2022 op de markt komen, mogen slechts 68 decibel gaan fluisteren. Dit zet al een dikke vette streep door de nieuwe Nissan 400Z in Europa. Een dikke V6 met 400 pk mogen wij kneiterhard vergeten.

Stiekem is Nissan al jaren bezig met de nieuwe R36 GTR. Minder stiekem is Renault ook al jaren bezig met hun nieuwe Alpine A480 Le Mans Hypercar. De LMP1 en LMP2 klasses worden dit jaar vervangen door de Hypercar klasse waar Toyota en Glickenhaus in actief zijn. Ook Renault wilt met sub-merk Alpine in die raceklasse meedoen. Alpine moet dus ook met een productieversie van de A480 Hypercar komen, gewoon voor Didier de oogarts en Shinji de Bitcoin-bezitter.

Aangezien Nissan en Renault al ruim 22 jaar een relatie hebben, is het niet gek dat ze via een Teams-vergadering de Japans-Franse knopen hebben doorgehakt. Nissans nieuwe GTR en Renaults nieuwe Hypercar gaat een officiële samenwerking worden. De exacte krachtbron is nog niet bekend gemaakt, maar vanuit Yokohama zijn er al berichten naar buiten gekomen dat de nieuwe Nissan GTR 3 elektromotoren gaat krijgen. Net als conculega Honda NSX NC1.

Moeten wij erom rouwen dat de Nissan R36 GTR deels een Renault is? Neen. De huidige Toyota Supra is een gaaf apparaat, ondanks zijn BMW genen. De GT86/BRZ/Scion drieling krijgen ook veel waardering, uitgezonderd zijn vermogen. En over de Mazda MX5-Fiat 124 hoor je zelden een negatieve noot, alleen dat de Fiat geen mooie auto is. Nissan en Renault zijn de pioniers op elektrisch gebied met decennia ervaring. Dus wij van Track&Race kijken al enorm uit naar de nieuwe Nissan R36 GTR en Alpine A480 Le Mans Hypercar. Laat 2022 maar snel komen!