Het is nu half april en er is nog niet geracet in de straten van Marrakech. Normaliter het startsein van een lang seizoen spanning en sensatie. Met duw en trekwerk werken de toerwagencoureurs zich naar een positie dat recht geeft op punten of nog mooier, op bekers.

Sinds de invoering in 2018 van de WTCR in plaats van de WTCC, kunnen raceteams veel makkelijker en goedkoper instappen in de koningsklasse van toerwagenraces. In kant en klare TCR auto’s scheuren coureurs en raceteams normaliter op tien verschillende circuits naar de eindstreep. Afhankelijk van de lengte van de circuits duurt een race 12 tot pakweg 18 rondes. Dit duurt grofweg 25 tot 30 minuten per race. Geen pitstops, geen ingewikkelde tactische dingen maar gewoon racen.

Afgelopen drie seizoenen heeft Hyundai met de i30N TCR aardig wat zeges binnen gehengeld. Sterker nog. Gabriele Tarquini pakt in 2018 de titel, Hyundai kroont zich dat jaar ook als constructeurskampioen. In 2019 is het de beurt aan Norbert Michelisz om zich wereldkampioen te mogen noemen in de Hyundai i30N TCR. Ook landgenoot Nicky Catsburg mag met een beker naar huis, dit geschied in 2020 wanneer hij met zijn i30N TCR als eerste over de finishlijn raast.

De i30N TCR heeft zijn waarde bewezen. Ook de productieversie van de i30N geniet als debutant in de Hothatchwereld ook op straat van aanzien. Eigenlijk kan niemand zich negatief uiten over de i30N. Kijk, dit is nou marketing. Racen is marketing!

Over 1,5 maand mogen wij weer genieten van de WTCR. Ditmaal geen aftrap in Marrakech, en ook niet op Zolder zoals vorig seizoen. Maar de coureurs mogen aftrappen in de groene hel. Norbert Michelisz en Gabriele Tarquini hebben hun i30N TCR ingeruild voor de grotere Elantra N TCR. De ingrediënten zijn identiek aan de i30N TCR. 2.0 turbo, voorwielaandrijving en begrenst op 350 pk. Precies volgens de reglementen van de TCR auto’s en races.

Het Italiaans team BRC Hyundai N Lukoil Squadra Corse van Tarquini en Michelisz krijgt net als vorig seizoen gezelschap van het Duitse team Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Team. Zoonlief Luca Engstler krijgt dit jaar geen steun meer van Nicky Catsburg, maar de Fransman Jean-Karl Vernay neemt plaats achter het stuur van de Hyundai Elantra N TCR.

Het belooft weer een superspannend seizoen te worden. Lynk & Co is er helemaal klaar voor met dezelfde racers als vorig seizoen, net als Honda dat gelooft in ‘never change a winning team’. Nog maar 52 dagen wachten en Hyundai mag de Elantra N TCR lekker uitlaten op de Nürburgring!