Born in Namyang, Honed at Nürburgring. Zo verklaart Hyundai de performance divisie genaamd N. Geen loze beloftes. Hyundai maakt het direct waar om met de debuterende i30N de titel te pakken in het WTCR seizoen van 2018. Na de i30N, Veloster N, i20N en Elantra N is het nu tijd voor de Kona N.

De normale Kona is met een 120 pk sterke 1.0 turbomotor of 1.6 Hybride aandrijflijn absoluut geen stakker. Voor concurrentie moet er gekeken worden in de richting van de Renault Captur en Nissan Juke. Maar dan een tikkeltje betrouwbaarder dan de Fransozen. 🤫

Nu het toch over de Nissan Juke gaat. Voor Jan Modaal is er een 218 pk sterke Juke Nismo RS te koop. 218 pk in een compacte verhoogde hatchback, dat is leuk. Dat kunnen wij ook moeten de Koreanen gedacht hebben. De 2.0 turbomotor uit de i30N Performance wordt in het vooronder van de Kona N gestoken, gekoppeld aan de 8-traps DCT automaat. Dit zorgt voor verbazingwekkende prestaties.

0 naar 100 kilometer per uur is met het gaspedaal volledig naar beneden in 5,5 seconden gepiept. 5,5 seconden, daarmee pest je de Honda Civic FK8 Type-R, Renault Megane RS, Volkswagen Golf GTI en een hoop andere hothatches. Ook op de Autobahn slaat de Kona N geen modderfiguur. 244 km/h is aardig hard voor een compacte hatchback/crossover. Dit is een auto die zich niet in hokjes laat plaatsen. Dit is de Kona N!