34 redenen om van de Nissan Skyline R34 GTR te houden

1: RB26DETT. Magistrale 6 in lijn met 2 turbo’s, bijna 2600 cc inhoud en oneindig lekker geluid

2: Op papier 280 pk, in de praktijk doet de Skyline R34 GTR vaak 320 á 330 pk zonder aan de turbo of ECU te klooien.

3: Alleen de naam Skyline GTR boezemt al ontzag en angst in. BMW M3’s en Porsche 911’s uit de 80’s en 90’s hebben nog steeds nachtmerries.

4: 4 ronde legendarische achterlichten. Dat is het zicht vaak als je tegen een Skyline R34 GTR racet

5: De vijfde generatie GTR die de naam Skyline GTR mag dragen. Tevens de derde en laatste generatie die de RB26DETT in het vooronder heeft

6: Vierwielaandrijving maakt de Skyline R34 GTR retesnel voor jaren 90 begrippen. Ook heel erg veilig in de sneeuw, kan je als extra argument gebruiken om vrouwlief over te halen

7: Midnight Purple. Uiteraard Midnight Purple. Wat een kleur!

8: Of toch Millenium Jade. Welke je ook kiest, je zal bij beide kleuren kwijl van toeschouwers van je lak moeten poetsen.

9: Verbetering van de verbeterde Nissan Skyline R32 GTR. Nog snellere rondetijden op circuits wereldwijd. En dan te bedenken dat de oorspronkelijke Godzilla vrijwel alle races heeft gewonnen waarin het heeft meegedaan

10: Luister nog eens naar de RB26DETT. Op Youtube zijn er veel video’s te vinden, of trek de DVD van 2Fast2Furious uit de kast

11: De oude Platstation 1 of 2 aansluiten mag ook. Zelfs met pixelig beeld is de karakteristieke kont van de Skyline R34 GTR te herkennen als Skyline R34 GTR

12: HKS, Mines, Topsecret etcetc hebben allemaal bestaansrecht door de Nissan Skyline R34 GTR. Je zal zelden iets tegenkomen dat beter klinkt dan een RB26DETT met HKS uitlaat

13: In principe is de Skyline R34 GTR alleen voor Japan bedoelt. Wel hebben er enkele landen de R34 GTR nieuw mogen leveren, dat terzijde. Meer JDM dan de Skyline R34 GTR ga je het nauwelijks krijgen. Tenzij je kei-cars noemt

14: Kijk eens naar de sexy koplampen. In combinatie met de stoere voorbumper ga je snel opzij als je dat in je binnenspiegel op je af ziet stormen

15: GTR. Een legende

16: 10 jaar geleden nog te koop voor €33.000, nu vind je geen nette R34 GTR’s meer onder de ton. Zoveel sparen de meeste mensen niet in 10 jaar tijd. Zie je wel dat sparen leuk kan zijn, in de vorm van de Nissan Skyline R34 GTR

17: Uiteraard moet je een auto niet zien als een belegging. Start de Skyline R34 GTR, rijdt hem netjes warm en trap hem naar de 8000 toeren per minuut. Dat is wat de R34 GTR graag wilt

18: Bayside Blue. Uitgezonderd de bijzondere kleuren en uitvoeringen met Millenium Jade en Midnight Purple, is Bayside Blue toch wel echt de enige echte Nissan Skyline R34 GTR kleur.

19: Z-Tune. 3 jaar nadat de Skyline R34 GTR uit productie is genomen, koopt Nissan 19 nette gebruikte Skyline R34 GTR’s terug om Nismo’s catalogus te monteren op de Z-Tune’s. Ze worden helemaal vanaf punt 1 opgebouwd tot een 500 pk sterke racemonster. Tegenwoordig kost een Z-Tune makkelijk een half miljoen euro, mocht je er al 1 vinden

20: Toeristen. De Nissan Skyline R34 GTR trekt toeristen aan. Zo is een teamlid van Track&Race speciaal naar Japan afgereisd om een dag in de Nissan Skyline R34 GTR te rijden

21: 19: V-Spec. Oftewel Victory Specification. Dat is toch baas als je die naam krijgt . Ook verkrijgbaar als V-Spec II

22: GTR. Eigenlijk is het GT-R, maar ben lui. Dus noem het GTR. De GTR bestaat al sinds 1969. Dus is al 52 jaar onder ons. Best een behoorlijke tijd

23: Weten wat je oliedruk is? Check. Hoe hoog is je oliedruk? Check. Wat is de temperatuur van je inlaat? Check. Dat en nog veel kan je zien op het scherm op het dashboard

24: Altijd een handgeschakelde zesbak. Half Amerika valt dus af om ooit achter het stuur te kruipen van de Skyline R34 GTR

25: Ook altijd rechtsgestuurd. Zoals het hoort. Al sinds de middeleeuwen en waarschijnlijk ook ervoor rijden mensen aan de linkerkant van de weg. Zodat ze gemakkelijk met hun sterke rechterhand hun tegemoet komende rivaal kunnen neersteken

26: Gratis picknicktafel. De spoiler kan prima gedekt worden voor een brunch voor twee. Onderstaande foto is overigens een Skyline R33 GTR, maar heb helaas geen archieffoto met eten op een Skyline R34 GTR

27: De Nissan Skyline R34 GTR is heel simpel te tunen. 400 pk is zo bereikt met de bekende IHE en afstelling. Met een beetje goede spaarrekening kan je zo 600, 800 of zelfs meer dan 1000 pk draaien.

28: Over tuning gesproken. De RB26DETT kan voor de extra peekaatjes opgeboord worden naar 2.8 en soms zelfs 3.0. RB28DETT is dan een feit.

29: Achterbank. Er zit een achterbank in, dus de Skyline R34 GTR is thuis prima te verkopen. De kinderen kunnen mee, maar ze mogen niet al te groot worden of vanaf hun 13de een beenamputatie moeten overwegen

30: De gewone R34 GTR, V-Spec, V-Spec II, V-Spec N1, V-Spec II N1, V-Spec II Nür, M-Spec, M-Spec Nür, S-Tune, R-Tune en Z-Tune. Mis ik nog een uitvoering? Welke je ook neemt, ze zijn allemaal gaaf!

31: M-Spec. Deze uitvoering is vernoemd naar de Chief Engineer Mizuno. Best cool als er een auto naar jou wordt vernoemd.

32: 11.578 exemplaren van de Nissan Skyline R34 GTR hebben de wereld blij gemaakt. Niet alleen de eerste eigenaren hebben zich ontzettend gelukkig gevoeld. Maar ook achter de Playstation heb jij genoten van de Nissan Skyline R34 GTR.

33: Zijn voorganger Skyline R33 GTR is groter en zwaarder. Nissan heeft goed naar de kritieken geluisterd en hebben de R33 enorm gefinetuned en nog mooier gemaakt. Vaak hoor je dat mensen op hun hoogtepunt moeten stoppen. Dat is zeker gelukt met de Skyline R34 GTR. Na de R34 veranderd de Skyline R34 in de Skyline V35, niet meer de R en geen GTR meer.

34: Tot de komst van de GTR R35. De naam Skyline is hierbij geschrapt. Want de Skyline-reeks is doorgegaan met de Skyline V35, Skyline V36 en nu de Skyline V37. Oftewel de Infiniti G35, Infiniti G37 en Infiniti Q50/60. De huidige Skyline V37 is mooi, maar zal nooit en dan echt nooit in de buurt komen van de Skyline R34 GTR. Dat is de legende met een goddelijke status.