Een bestseller als de Civic zal de Honda NSX nooit worden. Niet in Nederland met 2 geïmporteerde exemplaren, niet in Europa met 9 officiële dealers die de NSX mogen verkopen en niet in de wereld met iets meer dan 2500 verkochte NSX’en met NC1 in de chassisnummer.

De tweede generatie Honda NSX heeft sinds zijn introductie in 2016 een redelijk anoniem bestaan geleid. Aan zijn prestaties heeft het nooit gelegen. Gedurende sprint tot illegale snelheden boven de 200 km/h doet het netjes mee met de Nissan GTR en is het zelfs fractioneel sneller dan een Lamborghini. Vraag mij niet om de type van de Italiaan. Lambo is Lambo.

Met zijn 3 elektromotoren is de Honda NSX eigenlijk een mini-hypercar. Niet dat de Honda NSX een compacte auto is, want met de NSX door hartje Amsterdam rijden zal de beste man boven veel gebeden moeten aanhoren. “Pas op verrekte fietser”, “Oef dat Amsterdammertje komt wel heel dichtbij” en “Scheer je weg k*ttoerist!” zullen door de gedachten schieten van de Honda NSX rijder die door Amsterdam toert.

De Honda NSX NC1 mag zich qua techniek meten aan de Ferrari LaFerrari, Porsche 918 en McLaren P1. Alleen dan voor een fractie van de prijs. Naja, een Duitser zal iets meer dan 200.000 Duitse euro’s moeten neerleggen voor de NSX, terwijl de eerder genoemde Hypercar Holy Trinity stuk voor stuk voor bedragen rond de miljoen euro van eigenaar mogen wisselen, mits je er in aanmerking voor komt. Want met alleen dikke flappen kom je er niet bij Ferrari, de Italianen eisen dat jij een mooie collectie Ferrari’s in de garage heb staan als je een LaFerrari wil aanschaffen.

De NSX begint met de nieuwe Type-S met zijn afscheidstournee. 350 exemplaren worden er in zijn laatste levensjaar gebouwd, daarna is het over en uit voor de NSX NC1. Het betekent echter niet dat Honda afscheid gaat nemen van de NSX. Dat is het enige goede nieuws van vandaag.