De A van Auto. ____A_ _A___A__ _ _______ _____ _____ _____. Oke, de O van Opel. ____A_ _A___A__ _ _____O_ ____O _____ _____. De R van Raceauto. ____A_ _A_R_A__ _ _____O_ ____O _____ ___R_. De K van K20. ____A_ _A_R_A__ _ _____O_ ____O _____ ___R_. Dat is 1 rechtstaande balk. De B van BMW. ____A_ _A_R_A__ _ _____O_ ____O _____ ___R_. Het afdakje is gemaakt. De E van ECU? ____A_ _A_R_A__ _ _____O_ ____O _____ ___R_. Je kijkt nu aan tegen de gevreesde galg.

Wie heeft er op de basis en middelbare school nou geen galgje gespeeld. Speel de volgende keer met Nissan Fairlady Z Version Nismo Type 380RS en je tegenspeler zal なんてこった denken, oftewel What the Fuck.

De naam van deze tot 300 stuks gelimiteerde Nissan zal bij veel mensen tot veel verwarring zorgen. Maar het is eigenlijk best een logische naam. In het vooronder van de Fairlady Z, bij ons bekend als de Nissan 350Z, ligt niet de bekende 3,5 liter grote V6 genaamd VQ35DE of VQ35HR. Officieel draagt de motor van de Fairlady Z Versiom Nismo Type 380RS nog wel de naam VQ35HR, maar de naam VQ38HR zou meer gepast zijn bij de 3,8 grote atmosferische motor. Kennelijk heeft Nissan die naam in 2006 nog niet geregistreerd, of heeft hiermee de strengere homologatie kunnen vermijden.

Naast de gewone Fairlady Z en Nismo kent de 350Z ook twee andere varianten. Om mee te doen in de Japanse Super GT klasse, kunnen racers en raceteams de Nismo Fairlady Z GT500 kopen, compleet met 4,5 liter V8. Is je racebudget iets kleiner, dan kan je bij Nissan ook aankloppen voor de Fairlady Z Version NISMO Type 380RS-Competition. Daarmee kan je een seizoen meedoen aan de Japanse Super Taikyu. Met 5 overwinningen in het 2007 seizoen heeft het team van Endless Advan de titel gepakt.

De 300 straatlegale Fairlady Z Version Nismo Type 380RS is een rechtstreekse afstammeling van de raceauto uit de Super Taikyu raceklasse. Het neemt veel motorcomponenten over en ook het onderstel wordt grotendeels 1 op 1 gekopieerd naar de straatversie. Het vermogen wordt voor op straat teruggeschroefd naar 350 pk. Alsnog ruim voldoende om elke dag lachend naar de toerenbegrenzer te knallen. Reken er wel op dat de exclusieve 350Z een stuk duurder is dan een regulier exemplaar. Maar je weet ook dat je een raceauto onder je kont hebt die naast een grijns op je gezicht ook langzaam in waarde zal stijgen.