Si, voor Spanjaarden en Mexicanen is dat een bevestigende woord. Voor Honda enthousiastelingen staat Si synoniem voor een iets vlottere Civic. Al ruim 34 jaar geeft Honda de naam Si aan snellere Civics. In sommige delen van de wereld worden die Si’s ook wel SiR of VTi genoemd.

Ondertussen zijn wij beland bij de elfde generatie Honda Civic. Negen generaties Si’s hebben vooral de straten in Amerika onveilig gemaakt. In Japan zijn ze na 4 generaties Si’s (SiR’s voor de mierenneukers) gestopt met leveren van de vlottere Civics, want tijdens het leven van de Civic EK4 SiR is Honda ook de Civic EK9 Type-R gaan leveren. Daarna nemen de Japanners alleen nog maar genoegen met de Type-R en zijn ze op Osaka na, de Si(R)’s allang vergeten.

Het verhaal van de Civic Si begint in 1986, wanneer Honda een vlottere versie van de bestaande derde generatie Civic op de markt brengt. 122 pk’s brengen de Civic Si in 9 seconden naar de 100 km/h en in een uur tijd kan de vlotte Civic bijna 200 kilometer afleggen.

150 pk uit een 1.6 grote B16A1 motorblok is in 1987 genoeg om een Hothatch te zijn die heter is dan de Volkswagen Golf GTi. Uiteraard krijgen de Japanners meer vermogen. Daar krijgen ze 100 pk per liter met de B16A motor. In Jip en Janneke taal is dat dus 160 pk. De EF9 vindt zijn weg massaal op het circuit en ook op straat bléren racers de Civic over de 8000 toeren per minuut. Officieel gezien is de Civic EF9 (of EE9 in Europa) niet de enige Si(R). Want ook de CRX EE8 krijgt dezelfde motor en draagt officieel de naam Honda Civic CRX.

In 1991 komt Honda met de tweede generatie Si(R) in de Civic van generatie 5. De EG6 krijgt een upgrade van 10 pk. De Europeanen en Amerikanen krijgen nu ook 160 pk uit de nieuwe B16A2 motor. Maar Japanners zouden Japanners niet zijn als ze het beste voor zichzelf houden. Zij behouden hun B16A motor en blijven 10 pk meer houden. 170 pk uit een 1.6je. Voor dergelijke vermogens hebben ze anno 1991 in Europa een 2.8 liter grote VR6 voor nodig. Voor het eerst kan je de Si(R) ook met meer dan 3 deuren bestellen. Voor gezinnen is er ook een sedan (EG9) met de vermakelijke VTEC motor.

Ook in 1995 kunnen de vaders en moeders VTEC’en. Qua motorisering veranderd er geen drol aan de nieuwe Civic EK4. Wel kunnen ze in bijvoorbeeld Amerika en Canada ook genieten van een Civic Coupe (EM1) met B16A2 motor. keuze uit 3 varianten Si(R)’s, wat een luxe. En dan krijgt Europa ook nog eens een suf uitziende halve Rover Civic 5-deurs hatchback (MB6) en zelfs een stationwagon (MC2) als VTi. Dat zijn maar liefst 5 vlottere Civics in 1 generatie.

Vanaf 2001 stopt Honda met de hele Si, SiR en VTi-familie voor Europa en grote delen van Azië. In ruil daarvoor krijgen wij in Europa gewoon de Type-R. Het is de eerste Civic Type-R die Europ krijgt. De EP3 Type-R krijgt in Europa 200 pk uit de K20A2 motor. De ‘Amerikaanse’ EP3 Si krijgt een tammere K20A3 met 160 pk. Van de zevende generatie Civic is er dus maar 1 Si overgebleven. Auw.

Zo wispelturig als Honda is, verdwijnt met de achtste generatie Civic de hatchback voor de Amerikaanse markt. De futuristische spaceshuttle Civic FN2 (Type-R) blijft in Europa en daar verschijnt geen Si of dergelijke meer van. Wel keren de Coupe (FG2) en Sedan (FA5) terug als Si. Met 197 pk zitten ze net onder de 201 en 225 pk van de FN2 en FD2 Type-R.

We zijn nu in 2012 beland als Civic generatie 9 zich aan de wereld presenteert. Waarschijnlijk is dit de meest onbekende generatie Civic Si. De Civic kennen wij in Europa alleen nog maar als 5 deurs hatchback en stationwagon. In Japan is er op 750 geïmporteerde Civic FK2 Type-R geen enkel spoor meer te bekennen van de Civic. De Amerikanen krijgen zoals gewoonlijk weer de sedan en coupe. Voor het eerst krijgen de Si’s meer dan 200 pk, ditmaal leveren 2.4 liter blokken de 201 paarden.

In 2017 is het tijd voor de tiende generatie Civic. Eindelijk hebben de Amerikanen reden om te juichen. Na 21 jaar zeuren krijgen zij eindelijk hun eerste Civic Type-R (FK8). Dit betekent niet dat ze de Civic Si laten vallen. Ook nu kan de consument kiezen tussen de sedan en coupe. Honda doet nu ook mee aan downsizen. De 1.5 sterke turbomotor ‘overklast’ de oude 2.4 motor met 4 pk waarmee het totaal op 205 pk uitkomt. Vooral de Coupe is erg fraai.