Vandaag heeft touringcar legende Gabriele Tarquini zijn afscheid als racer aangekondigd. Nog 4 races gaat de 59-jarige Italiaan nog rijden im het lopende WTCR seizoen. De tweevoudig wereldkampioen zal dit weekend genieten van zijn thuiswedstrijd en proberen weer te winnen.

Gabriele Tarquini debuteert in 1983, jawel 38 jaar geleden, in de Italiaanse Formule 3. 1987 is een jaar om nooit te vergeten voor Tarquini. Naast zijn debuut in de WTCC maakt Tarquini ook zijn opwachting in de Formule 1. 1 race heeft de Italiaan gereden in de F1. Uiteraard geheel op zijn Italiaans in een auto met een Alfa Romeo motor. In totaal gaat Gabriele Tarquini in 38 wedstrijden in de F1 van start in gemuteerde karts.

Alhoewel Tarquini in 1987 voor het eerst rondjes racet in touringcars, gaat hij vanaf 1989 steeds vaker en vaker in touringcars rijden. Het betaalt zich steeds vaker uit in overwinningen. Na een weekendje weg in Spanje waarin Tarquini eenmaal wint en in de andere race ook op het podium eindigt, waagt Gabriele de overstap naar Engeland omde BTCC te racen. In Engeland rijden in de jaren 90 veel toekomstige sterren.

Gabriele Tarquini wordt uiteindelijk ook een wereldster. In Engeland pakt hij in 1994 in 17 wedstrijden maar liefst 8 overwinningen. 14 maal eindigt hij op het podium, wat resulteert in de titel.

Naast racen in zijn vertrouwde Alfa Romeo, rijdt Gabriele Tarquini vanaf 1997 tot 2001 ook in de Honda Accord. Ondertussen ontwikkelen de touringcar kampioenschappen zich ook Europees gebied. In 2003 pakt Gabriele de Europese titel door 6 races te winnen in de European Touring Car Championship. Wanneer in 2005 de WTCC weer van start gaat, is Gabriele Tarquini niet meer weg te denken op wereldniveau.

Na vice-werelkampioen te zijn geworden in 2008, mag Tarquini zich in 2009 wereldkampioen noemen. Tarquini pakt in 24 wedstrijden maar liefst 12 podiumplekken en gaat er 3 maal met de overwinning vandoor. De titel kan Tarquini in 2010 helaas niet prolongeren. Maar met 5 overwinningen en 10 podiumplekken mag Gabriele zich weer vice-wereldkampioen noemen.

In 2013 keert Tarquini weer terug bij Honda om weer vice-kampioen te worden. Ten tijde van de introductie van de Honda Civic FK2 Type-R is Tarquini 1 van de officiƫle Honda-rijders. Wanneer Honda in 2016 afscheid neemt van Tarquini vanwege zijn leeftijd, neemt Hyundai contact op met Tarquini. Hyundai is bezig met een hothatch en Tarquini moet ze daarbij helpen. Het resultaat is de Hyundai i30N. Met de TCR auto van de Hyundai i30N pakt Tarquini de wereldtitel in 2018. Dat is nog eens zoet wraak nemen op Honda. Zelfs anno 2022 op 59-jarige leeftijd pakt Gabriele Tarquini nog de winst. Saluti Gabriele, van mij mag jij dit weekend in Italiƫ de winst pakken!