Exclusiever dan deze auto gaat het nooit meer worden bij Honda. Nee, we praten niet over de 300 Mugen RR’s die binnen zes minuten is uitverkocht. We hebben het ook niet over de Honda Civic Type-R Mugen 200 van de FN2 generatie waarvan er 200 zijn geproduceerd.

Mugen heeft op basis van de FN2 Type-R een pretauto gemaakt. De naam van dit pareltje is Honda Civic Type-R Mugen. Onthoud de naam, want deze Mugen wordt de volgende Honda die op de occasiemarkt de euroton gaat overschrijden. Het laat de reguliere FN2 Type-R en Mugen 200 ver achter zich.

Mugen monteert rechtstreeks uit eigen magazijn high-performance Mugen nokkenassen, zuigers, in en uitlaatspruitstuk, uitlaat en ECU. De standaard 201 pk’s uit de K20Z4 krijgen gezelschap van 39 extra paarden. 240 pk bij 8300 toeren per minuut is heerlijk Honda en Mugen-waardig. Wie ook 240 pk heeft? De legendarische Mugen RR die wel van zijn status mag genieten.

Mugen verlaagt de FN2 Type-R met 10 millimeter en verlaagt ook het onafgeveerd gewicht met maar liefst 20 kilogram. De Mugen velgen wegen 5 kilo minder dan de originele 18 inch velgen. Intotaal verliest de Mugen maar liefst 105 kg. Honderdenvijf kilogram, dat zijn twee Japanse vrouwen die net uitgebreid sushi hebben gegeten.

Wil je een Mugen kopen, dan mag je niet je favoriete kleur kiezen. Championship White is de kleur die Mugen voor jou heeft gekozen. Waar je wel uit kan kiezen? Optioneel is er een Track-pack met Recaro kuipstoelen en een harness bar. Nog meer opties? Jazeker. Je kan 3 tellers op je dashboard erbij bestellen om de water en olietemperaturen goed te kunnen monitoren.

Slechts 20 exemplaren van de Civic Type-R Mugen zijn er geproduceerd. Toch is er een Mugen met chassisnummer #21. Nummer 13 is namelijk nooit geproduceerd. Van 20 Mugens hebben 16 exemplaren hebben zo hun nieuwe huisje gevonden. 4 Mugens hebben langer binnen de fabriekspoorten van Honda gestaan omdat in tegenstelling tot de Japanse Mugen RR, de auto maar niet uitverkocht geraakte.

Geen idee waar die auto’s nu verblijven. Wellicht zijn ze gebruikt voor een nog brutere auto. Namelijk de 2.2 grote VTEC motor die 260 pk mag leveren in de Honda Civic Type-R Mugen 2.2. Damn…. Dat is nog bruter!