Met 19 gebouwde exemplaren van de Z-Tune moeten Nissan en Nismo maar liefst 7.923.414.430 mensen teleurstellen. Wie op de vrijdagavond om 21:46 teveel bier of sake heeft gedronken, dat is maar liefst 7,9 miljard mensen die op planeet aarde teleurgesteld worden.

De huidige eigenaren van de 19 Z-Tune’s mogen in hun handen knijpen. Want de laatste Z-Tune die van eigenaar is gewisseld, heeft de verkoper maar liefst 2 miljoen Amerikaanse dollars opgeleverd. Met de huidige wisselkoers is dat ruim 1,79 miljoen euro. De meeste mensen op aarde kunnen de Z-Tune nu wel volledig uit hun hoofd zetten.

Sommige mensen hebben na 12 jaar droog brood eten eindelijk hun gedroomde Nissan Skyline R34 GT-R op de kop heb kunnen tikken. Even honderdduizend uitgeven aan een 23-jarige auto is niet niks. Wat zou jij doen als je een Nissan Skyline R34 GTR zou hebben? Juistem, zodra de olie warm is volgas naar en voorbij de 8000 toeren per minuut gaan om van het typische RB26DETT gebrul te luisteren.

Elke RB26DETT is goed gebruikt, tenzij de eerste eigenaar zo leip is geweest om niet met de Skyline GT-R te rijden. Plat gezegd is dat identiek aan je mooie vriendin niet aan te raken in bed, om haar zo strak mogelijk te houden voor een eventuele volgende partner. Gewoon genieten van de Nissan Skyline!

De meeste Nissan Skyline R34 GT-R’s hebben al wat ervaring op het asfalt. Her en der wat steenslag is na 23 jaar onvermijdelijk. Wil je hem echt fabrieksnieuw krijgen, dan is dat mogelijk. Nismo geeft jou de kans om een spiksplinternieuwe Skyline R34 GT-R te rijden. Je moet hem alleen verschepen naar Nismo’s Omori Factory in Japan.

Nismo demonteert de gehele Skyline. De RB26DETT mag met pensioen. Een vers gebouwde Nismo R2 kan in het vooronder gelepeld worden. Zoals Contempo Concept uit Hong Kong heeft laten doen. Optioneel kan je ook voor andere motorblokken kiezen, zolang het maar motorblok is uit de RB26DETT-familie. Een catalogus carbon fiber en titanium onderdelen van Nismo sieren de motorruimte en het uitlaatsysteem.

Nismo monteert ook de beroemde Z-Tune zijschermen, net als de motorkap en voorbumper ook van de Z-Tune afstemmen. De carbonnen voorbumperlip krijgt assistentie van een houten splitter aan de onderzijde. Nismo luistert nauwkeurig naar je wensen, zolang je maar uit hun catalogus kiest en Nissan kleuren kiest. Je Clubman Race Spec kan in tegenstelling tot de Z-Tune ook in Bayside Blue, Millenium Jade of Midnight Purple gespoten worden door Nismo.

Contempo Concept heeft voor een setup gekozen die 450 pk aan rijplezier oplevert. Nismo test de motor op de dyno. Nadat ze in de Omori Factory de fabrieksnieuwe Skyline R34 GT-R Clubman Race Spec (CRS) in elkaar hebben geschroefd, gaat de auto op de dyno om weer het vermogen te meten en te checken of de motor goed samenwerkt met de versnellingsbak, de elektronica en het chassis.

Maar Nismo zou Nismo niet zijn als ze nog een stap verder gaan. Nismo reist met de Clubman Race Spec af naar de Fuji International Speedway. Op het circuit gaat de testrijder speuren naar eventuele imperfecties in de tune en motor. Vrees niet, de verse Yokohama Advan Neova’s in 265/35/18 met gloednieuwe Nismo LMGT4 Omori Factory Spec velgen worden gespaard. Alleen op het rechte stuk gaat de testrijder volgas, de bochten neemt hij met lage cruisesnelheden.

Op het moment van schrijven is de Clubman Race Spec de meest exclusieve Nissan Skyline. Slechts 7 exemplaren zijn er gemaakt door Nismo. Wil jij jouw eigen Nissan Skyline R34 GT-R ook laten ombouwen naar een Clubman Race Spec, dan moet je naast veel centjes ook veel geduld hebben. Bij Omori Factory hebben ze pas in 2024 weer tijd en plek om jouw Skyline in ontvangst te nemen. Om vervolgens een jaar lang bezig te zijn aan jouw auto. Jij kan pas in 2025 met je Skyline R34 GT-R Clubman Race Spec rijden.

Wie genoeg geld (vanaf €200.000 als je de S2 motor met volledige respray en een boel titanium en carbonnen Nismo parts neemt exclusief auto) en geduld (3 jaar) heeft, kan in de toekomst rekenen op een auto die nog veel meer waard gaat worden. Contempo Concept heeft hun Clubman Race Spec laatst voor omgerekend een half miljoen euro verkocht. Best een koopje als je aan de Z-Tune en toekomstige waarde denkt.