Ergens op zee dobbert een schip met 3000 auto’s aan boord. De Felicity Ace is stuurloos geworden na een brandje. Pijnlijk voor de mensen die wachten op hun Porsche, Bentley of Volkswagen. Mogen ze nog eens driekwart jaar of langer wachten tot ze eindelijk hun nieuwe auto in ontvangst kunnen nemen, als ze al geproduceerd kunnen worden door chipgekort of misschien wel gelimiteerde oplage. “Ja sorry dude, we produceren dit model maar tot februari 2022. De productielijn is nu gewijzigd.” Dat is best wel k%t.


Zuur. Maar hoe ziet zo’n boot er van binnen uit? De meeste autoboten hebben twee rampen. Een kleinere aan de zijkant zodat er tegelijkertijd op meerdere decken gelost en geladen kan worden en 1 grote aan de achterzijde waar ook grote machines, vrachtwagen, boten en helicopters naar binnen gereden kunnen worden. Je rijdt dan altijd omhoog het maindeck op. Vanaf de maindeck kan je verdiepingen omhoog en omlaag rijden. Vaak kan je nog 4 á 5 verdiepingen naar beneden rijden. Een verdieping kan soms slechts 180 centimeter hoog zijn. Opletten dat je niet met de verkeerde auto op de verkeerde verdieping terecht komt.

Je hebt vaak ook ‘verborgen’ decken. Die kunnen ze dan stellen. Omhoog als er volgens het laadplan niks geladen hoeft te worden op dat deck, of juist omlaag als er wel auto’s geladen moeten worden. Het laden en lossen gaat altijd volgens een laadplan. Het moet natuurlijk wel efficiënt gebeuren, maar het gewicht moet ook gelijk blijven. Anders gaat het schip behoorlijk schuin staan. De volgorde is vrijwel altijd eerst het maindeck lossen, dan omhoog en als dat leeg is, worden de auto’s van de onderste decken gelost. Met laden is het precies andersom.


Het maindeck is vaak behoorlijk hoog. Daar staan vaak geen tot weinig auto’s. Her en der een auto als opvulling. Per verdieping kunnen er wel 450 tot wel 500 auto’s staan. Afhankelijk van het model. Een Nissan Micra neemt minder ruimte in beslag als een Nissan Navarra. Alle auto’s staan met ingeklapte buitenspiegels op maximaal 1 vuistbreedte afstand naast elkaar. Van voorbumper tot achterbumper van de volgende rij auto’s mag max een elleboogafstand zijn. Genoeg voor de sjorders om de auto’s aan de voor en achterzijde vast te zetten in de grond.


Met sjordtouwen worden de auto’s in een haak of in een gat vastgemaakt. Het is van belang dat de auto’s in de versnelling en op de handrem staan. Heftige golven mogen de auto’s niet in beweging brengen. Ook jouw Japanse, Koreaanse of Amerikaanse auto heeft de reis over zee zo moeten doorstaan. Gezellig zij aan zij en bumper aan bumper met andere auto’s.