Iedereen heeft wel een guilty pleasure. En dan heb ik het niet over keihard in de auto meezingen met The Spicegirls of The Backstreet Boys. Ook op autogebied hebben alle autoliefhebbers wel een guilty pleasure. Het is geen geheim dat Track&Race een zeer sterke voorkeur heeft voor Japanse auto’s. En toch heeft het tot 1994 geduurd voordat de liefde voor Japanse auto’s is ontstaan.

In mijn eerste zeven levensjaren domineerde Opel het straatbeeld. Ook mijn ouders hadden in 1985 hun handtekening gezet onder een koopovereenkomst bij de Opel dealer. Een doodnormale vijfdeurs Kadett in het zilver. Burgerlijkheid in het kwadraat. Op de achterbank van de Kadett zag ik vele duizenden auto’s voorbijkomen. De liefde voor auto’s groeide met de meter.

Veel interessanter was de Opel Kadett GSi van de vader van een klasgenootje. De Opel Kadett kwam wekelijks de straat ingereden om mijn klasgenootje op te halen bij zijn opa en oma die mijn buren waren. De GSI maakte meer geluid dan een gemiddelde auto. En als de GSI werd geparkeerd, keek ik toch stiekem naar binnen. Naar het digitale dashboard. We praten over een auto uit de jaren 80. Digitaal! Dat was nog eens futuristisch. De televisie die bij ons in de woonkamer stond, had niet eens een afstandsbediening en was alleen door twee getrainde bodybuilders te tillen. Dat was de jaren 80.

De jaren 80 stond ook voor de opkomst van de Hothatch. De Kadett GSi was in 1984 begonnen met een 1.8 motor met 115 pk en 2 kleppen per cilinder. Anno 2022 een doodnormaal hoeveelheid paardenkrachten. Maar 38 jaar geleden hechtte men niet zoveel waarde aan (schijn)veiligheid. Extra gewicht door vele airbags, airco, navigatiesystemen en veiligheidssystemen als ABS en EPS was nog niet massaal beschikbaar voor de sportieve Jan Modaal. Met een gewicht van 950 kilogram kon je rond de 9 seconden al op de 100 km/h zitten.

Later gaf Opel de Kadett GSi meerdere upgrades. De 1.8 werd vervangen door een 2.0 motor met evenveel vermogen, maar wel met meer koppel. Dit resulteerde in een sprint naar 100 in een zeer respectabele 8,5 seconden en een topsnelheid van 206 kilometer per uur. De leukste upgrade voor de Kadett GSi kwam in 1988. De achtklepper mocht met pensioen gaan en de 16 klepper 2.0 C20XE motor nam het stokje over. Zonder katalysator leverde deze motor 156 pk. Opeens was 217 kilometer per uur haalbaar. Met de inflatie van de afgelopen 34 jaar is 217 km/h in 1988 het equivalent van 303 km/h in 2022. Serieus hard dus.

Alhoewel ik nooit in de Opel Kadett GSi heb gereden, is de Kadett GSi 1 van mijn guilty pleasures. Denk ik aan de Opel Kadett GSi, dan denk ik aan een klein jongetje die half kwijlend het buiten spelen even pauzeerde om naar de Kadett GSi te kijken. Een auto om te koesteren, een herinnering om te koesteren. Dank je wel Opel voor de waanzinnige Kadett GSi.