Paperclip, papier, koelkast, vliegtuig, magnetron, auto en tunnel. Een op het oog een willekeur aan woorden die bij elkaar zijn geraapt. En toch zijn deze simpele en complexe dingen geweldige uitvindingen. Sommigen zijn in een aantal uur bedacht, andere uitvindingen hebben jaren geduurd.

Veel automobilisten rijden dagelijks door tunnels. In Nederland zijn veel tunnels gegraven onder rivieren en kanalen. In het buitenland zorgen tunnels vaak voor een snellere verbinding tussen en door bergen. Noteer de naam Marc Brunel. Ruim 200 jaar geleden neemt Marc Brunel het voortouw door te beginnen aan de bouw van tunnels en het tunnelschild te patenteren.

Sommige tunnels zijn slechts 300 meter lang, andere tunnels kunnen maar liefst 17 kilometer lang zijn. Een tunnel met twee rijstroken is perfect. Een beetje verlichting maakt een tunnel aangenamer. Maar de pret van tunnels wordt veroorzaakt door motorblokken die 5000,6000, 7000, 8000 en soms maar liefst 9000 toeren per minuut mogen draaien in combinatie met een uitlaatlijn die niet teveel gedempt wordt. Denk aan een K20A van Honda die met 9000 tpm en een J’s Racing uitlaat de tunnel vult met een heerlijke kakofonie van puur genot. Of wat te denken van een Lexus LFA die met behulp van Yamaha het meest geile motorgeluid produceert voor het menselijke gehoor.

Of het donder-achtige boxer geluid van een Subaru met HKS uitlaat. Welke lekkere JDM’er of Italiaanse exoot je ook passeert in de tunnel, raampje open en genieten maar. Dank je wel Marc Brunel!