In 2007 komt Honda met de minst geliefde Type-R. Op basis van de Europese Civic bouwen ze in Engeland de Civic FN2 pk. Met 201 pk slechts 1 pk meer dan zijn voorganger en met een downgrade torsie-as achter. Uiteraard krijgen de Japanners de leukere uitvoeringen, zoals een 240 pk sterke Mugen. In de Mugen uitvoering krijg je Recaro’s. In de reguliere FN2 Type-R’s krijg je kuipstoelen van Honda, die overigens briljant lekker zitten. Helaas is de zitpositie redelijk hoog in de FN2 door de plaatsing van de benzinetank, maar de stoelen zitten uberheerlijk.

Uiteraard krijgen de Japanners al de mooiste cadeautjes. De achtste generatie Civic kent twee modellen Type-R. De Europese hothatch FN2 en de Japanse sedan FD2 Type-R. Uiteraard met sterkere K20A motor en 225 pk. De gaafste uitvoering is de Mugen RR. Die met 300 exemplaren een geliefde collecters-item is en onder de €100.000 niet van eigenaar wisselt. De FD2 en Mugen RR zijn de meest hardcore Type-R’s ooit gebouwd. Heb zelf bijna 3 jaar en dik 70.000 kilometer van de FD2 Type-R mogen genieten. Briljante machine! Ik denk nog dagelijks aan de FD2, de VTEC, de waanzinnige beleving en het fantastische geluid van de FD2. Om maar te zwijgen over zijn heerlijke versnellingsbak, perfecte bakverhoudingen, gruwelijke remmen die passagiers laat klagen over de remkracht en het vertrouwen die het onderstel en chassis geven. Even een rondje Nürburgring is geen enkel probleem voor de voorlopig laatste Type-R die in Japan is gebouwd.

Na afwezigheid van 5 jaar keert de Type-R weer terug. Wij zijn ondertussen in 2015 beland. Slecht twee jaar wordt de FK2 Type-R in Swindon gebouwd. Het is de eerste Type-R met turbo. Dit is genoodzaakt door emissie-eisen. Tot ziens atmosferische hoogtoerige VTEC motor. Welkom VTEC motor met turbo die maximaal de 7000 toeren per minuut wilt aantikken. 310 pk is genoeg om diverse records te verbreken, zoals op de Nürburgring. De welbekende Type-R ingrediënten minus de rode Recaro’s zijn aanwezig. De rode kuipstoelen met zwarte accenten zijn wederom van Honda en zitten heerlijk!

Copy paste in 2017. In een nieuwe koets en 10 pk extra waardoor de K20C1 320 pk’s richting de voorwielen stuurt. De FK8 Type-R ver- en heroverd weer diverse ronderecords op meerdere circuits. De FK8 Type-R krijgt wel eens het verwijt er te wild uit te zien. Het is een Type-R! Het mag! Je gaat een koe toch ook niet verbieden om gras te eten. Of een vliegtuig te vragen om rijdend van Schiphol naar Tokyo te gaan. Een vliegtuig moet gewoon vliegen en een koe moet gewoon gras eten en uiteindelijk een lekker stukje biefstuk worden.

En het internet ontploft op 21 juli 2022. De wereld maakt dan officieel kennis met de nieuwe Honda Civic FL5 Type-R. Een Type-R die weer in Japan wordt gebouwd. Qua styling ziet de FL5 er een stuk rustiger uit dan zijn twee directe voorgangers. Er hangt een Honda Civic FD2 Type-R vibe rondom de FL5 Type-R. De FD2 is de laatste atmosferische Type-R, en het zou zomaar kunnen zijn dat de nieuwe FL5 Type-R de laatste Type-R gaat worden met enkel een benzinemotor aan boord. 1 dag officieel op de wereld en nu al een legendarische auto. Welkom nieuwe Type-R!