De jaren 90 is en blijft 1 van het gaafste tijdperk voor Japanse autofabrikanten. Fans van sportieve auto’s kunnen bij elk Japans automerk aankloppen om hun geliefde sportieve viervoeter op te halen. Bij de Mazda dealer kunnen Mazda enthousiastelingen terecht voor de MX-3, MX-5, MX-6 en RX-7. Bijna, heel erg bijna is daar nog een sportieveling aan toegevoegd.

In 1995 laat Mazda op de Tokyo Motor Show de Mazda RX-01 zien. Speciaal voor de RX-01 ontwikkelen ze de 13B-MSP motor, de voorloper van de wankelmotor die later in de RX-8 zal belanden. 220 atsmosferische pk’s bij 8500 toeren per minuut in een auto van amper 4,05 meter lang en 1100 kilogram zwaar. Dit resulteert dat je in 5,8 seconden vanaf stilstand naar 100 kilometer per uur gaat.

Fractioneel zwaarder dan een MX-5 en wel dik 100 pk meer dan de MX-5 met 1.6 motor. Dat klinkt als de perfecte auto die het gat tussen de MX-5 en RX-7 kan opvullen. Helaas verkeerd Mazda op dat moment in financieel zwaar weer. Geluiden gaan dat Ford de komst van de RX-01 niet als noodzakelijk heeft beschouwd. Ford, jullie hebben het zo fout he. De RX-01 is de ultieme tunersauto!