Nissan viert dit jaar de 50ste verjaardag van de GT-R. Het blijft niet bij een enkelvoudig feestje, want ook zijn opvolgers mogen jubilea vieren. Na het afscheid van de tweede generatie Kenmeri GT-R in 1973, blijft het opvallend stil op het gebied van de GT-R.

De oliecrisis is de hoofdschuldige dat Nissan dealers 16 jaar lang geen nieuwe Skyline GT-R hebben mogen verkopen. In 1989 komt de naam GT-R weer terug in de achtste generatie Skyline. De kalenders zeggen dat het 1989. Nissan doet alsof het 2002 is met de technologische hoogstandjes. Super-Hicas vierwielsturing, Atessa-ets vierwielaandrijving en de RB26DETT tillen de Nissan Skyline R32 GT-R naar een eenzaam hoog niveau.

De R32 GT-R domineert de Japanse JTCC (Japanese Touring Car Championship) en de Australische kampioenschappen. Het is niet meer de vraag of de Skyline R32 GT-R wint, maar hoe de GT-R wint. Vanuit Australië komt dan al snel de bijnaam Godzilla. Vernoemd naar het Japanse monster op het witte doek.

Alhoewel de Nissan Skyline R32 GT-R nooit in Europa is verkocht, kunnen ze het bij niet Nissan niet laten om het record van Porsche af te pakken op de Nurburgring. In 1990 zet Nissan een tijd neer van 8 minuut 22. Toentertijd een serieus snelle tijd. En dat voor een auto die op papier 280 pk heeft. Dit getal hebben de Japanse autofabrikanten met elkaar afgesproken. Stiekem leveren de GT-R’s ietsjes meer vermogen met 320 a 330 pk. Wat een boefjes werken er bij Nissan.

Nissan ontwikkelt de 2,6 liter grote 6 in lijn met twee turbo’s niet met die zogenaamde 280 pk in gedachten. De RB26DETT is ontwikkeld voor 600 pk. Japanse tuners kunnen dus fijn spelen en verfijnen met de GT-R. Door de tuning, stijgt niet alleen het vermogen van de GT-R’s. Ook zijn reputatie stijgt Sky-high. Doordat de Amerikanen nu ook de Nissan Skyline R32 GT-R mogen importeren, stijgen de prijzen ook enorm.

In 1994 rolt de laatste Skyline R32 GT-R de fabriekspoorten uit. Liefst 43.934 exemplaren mogen de naam GT-R met trots dragen op hun kont. En dat kontje is toch wel behoorlijk legendarisch met de 4 ronde achterlichten. De 4 ronde achterlichten vertegenwoordigen samen met de dominantie op het asfalt al 50 jaar de GT-R.

Hartelijk gefeliciteerd Godzilla met je 30ste verjaardag! ?