Veel Nederlandse racefans hebben 3 mei dik omcirkeld op hun kalender. Na 35 jaar komt de Formule 1 terug naar kalender. Circuit Zandvoort in het Noord-Hollandse Zandvoort om precies te zijn. Tienduizenden fans zullen de Hollandse wegen, spoorwegen en treinstations een weekend lang een infarct bezorgen.

Voor de bewoners van Zandvoort gaat dat F1 weekend een ramp worden. Even snel met de auto naar de supermarkt gaan om spareribs te halen zal net zo snel gaan als kruipend richting de supermarkt te creperen. Het is kiezen tussen een kapotte voorbumper of kapotte knieën.

Hoe anders is het bij andere circuits waar vele duizenden racefans wel kunnen komen met de auto. Genoeg parkeergelegenheid voor een acceptabele prijs plus tientallen touringbussen die tegelijkertijd kunnen aanmeren bij het circuit. Dat klinkt sowieso niet als Zandvoort, maar als Suzuka Circuit in Japan. Alleen een rondje over 1 van de vele parkeerterreinen van Suzuka Circuit is al een dagtaak. Kwijl je zo over een Honda NSX van een bezoeker, zie je in je ooghoek een Nissan Skyline R34 GTR staan. En nog 1, en nog een andere Nissan Skyline. Om maar te zwijgen over de vele Toyota 86’s, Honda S660’s en Honda Civic FK8 Type-R’s. Binnenkort een fotoreportage over al die mooie auto’s van de bezoekers van Suzuka Circuit.

Na het betalen van de tickets loop je eerst door een pretpark heen. Het pretpark hoort bij het circuit. Suzuka Circuit is voor het hele gezin. Jong en oud zijn zeer van harte welkom. Een springkussen, glijbaan of springkussen heb ik nooit gezien op Zandvoort. In Japan bouwen ze doodleuk een heel pretpark voor de kinderen. Wellicht om ze warm te maken voor de auto’s en het racen. Later meer over de kinderen.

Suzuka Circuit kent iedereen wel van het spel Gran Turismo op de Playstation. Wellicht heb jij daar ook honderden rondjes over gereden. Voor de WTCR races op Suzuka heeft de FIA gekozen voor een korter rondje. Met 2243 meter rijden de meeste racers het rondje aan de East Course rond de minuut. Maar voordat gasten als Esteban Guerrieri, Tiago Monteiro, Tom Coronel, Rob Huff en Norby Michelisz gaan knallen, verken ik de faciliteiten bij het circuit.

Ramen, sushi, gyoza, tonkatsu, takoyaki, teriyaki, zelfs shoarma of gewoon een broodje. Dat kan allemaal op Suzuka. De rijen zijn niet al te lang en kwalitatief zijn ze erg goed. Dat is weer eens anders dan een standaard patatje met op Zandvoort waar je best lang op moet wachten. De vele vending machines bieden een breed assortiment aan drankjes aan voor prijzen die identiek zijn aan drinken buiten het circuit. Misschien een tip voor de F1 races op Zandvoort.

De WTCR op Suzuka is een groot evenement. Het is niet alleen Honda’s thuiswedstrijd, maar het staat ook dichtbij de Japanse bevolking en Japanse autofabrikanten. Gazoo Racing en Mugen pakken uit met goede stands waar je ook echt bruikbare merchandise kan kopen.

Op het paddock staat de FK2/FK8 club van Japan. Het is gaaf om te zien hoe de Type R’s worden aangepakt. Velgensets van meer dan €4000 is geen uitzondering, om maar te zwijgen over de banden. Het meerendeel staat op semi-slicks en wordt ook goed gebruikt op het circuit. Zoals het hoort!

De liefde voor auto’s en racen wordt in Japan al vroeg met de paplepel erin gegoten. Op Zandvoort zie je nog wel eens een vader met een kind. In Japan zie je opvallend veel moeders en tantes of vriendinnen met 4 of 5 kinderen. Vrezen voor je gehoor hoeft niet bij de Japanse kinderen. Je trommelvliezen zullen niet onnodig trillen door irritant gegil of vervelende kinderpraat. Neen, de Japanse kinderen praten haast gedempt en blijven op of bij hun stoel. De kinderen kijken met grote interesse naar de langsracende auto’s. Kijk, dat noem je nog eens opvoeding.

Het is niet vreemd dat de Japanse kinderen gek zijn op auto’s. Op evenementen als de Tokyo Motor Show richten ze een zaal speciaal in voor kinderen. Op het circuit van Suzuka bouwen ze naast een heel pretpark voor de kinderen, ook parcours voor kinderen waar ze leren motorrijden en karten. Kinderen van 4 of 5 jaar krijgen gewoon motorles en mogen rondjes rijden op een minicircuit! Hoe vet is dat!

Het Suzuka Circuit heeft een totale lengte van ruim 5,8 kilometer. Je kan langs het hele circuit lopen en op diverse plekken op de tribunes zitten. Voor de luie mensen is er zelfs een touringbus die je naar de andere kant van het circuit kan brengen.

Overal langs het circuit staan hobbyfotograven gepositioneerd om de perfecte foto te maken met hun dure camera’s. Lenzen van een halve meter lang zijn geen uitzonderingen. Als je 10 man met dure camera’s naast elkaar ziet, realiseer je direct dat je in Japan bent.

Als de zon ondergaat, is het tijd om naar mijn hotel te rijden. Maar niet voordat ik nog 100 foto’s maak van de vele mooie auto’s die op de parkeerplaats staan. Nee, de meeste Japanse autofans komen met een leuke auto en niet in een grijze Opel of Skoda. Zelfs de Nürburgring verbleekt bij het Suzuka circuit als je kijkt naar de stands, merchandise, bezoekers, kinderen en de auto’s van de bezoekers.