Bij sushi hoort sowieso rijst, een stukje gefileerde vis of iets anders dat ooit in de zee heeft gezwommen, sojasaus en volgens puur Japanse wijze ook een toefje wasabi. Dat zijn de standaard ingrediënten voor een lekker stuk sushi. Toyota’s vertaling van hoe sushi hoort te zijn, is terug te zien in de GT86 en Mark X GRMN. Een lekkere atmosferische benzinemotor, achterwielaandrijving, goede stoelen en een handgeschakelde versnellingsbak met 6 verzetten.

Helaas zijn de 350 exemplaren van de Mark X GRMN in no-time uitverkocht en hebben alleen inwoners uit Japan het recht om te mogen genieten van de atmosferische 3,5 liter grote V6. Helaas, helaas, helaas. Dikke pech voor mensen uit Europa en Amerika. En toch denkt Toyota aan de vele mensen die moeten leven zonder de Toyota Mark X GRMN.

Maar dan denkt Toyota op zijn Lexus. Oftewel, op zijn Amerikaans. Hoe vaak tref je in het westen nou sushi aan waarbij de wasabi tussen je rijst en plakje vis zit? De meeste niet-Japanners mieteren de wasabi in de sojasaus waarbij er een gruwelijke bruin-groene mix ontstaat. Fout, dat is zo fout. Gewoon niet doen cultuurbarbaar.

Aangezien de Japanners toch weten hoe de ‘westerlingen’ met sushi omgaan, zijn ze ook hun auto’s gaan afstemmen op de gemiddelde Amerikaan. De wasabi halen ze weg, en monteren een automaat. Schakelen gaat namelijk niet in combinatie met een bucket kip eten en 2,5 liter Diet Coke drinken achter het stuur.

De nieuwe Lexus IS350 is de ver-Amerikaniseerde versie van de briljante Toyota Mark X GRMN. De atmosferische 3,5 liter grote V6 levert meer dan 310 pk waarbij de achterwielen de auto in beweging brengen. Net als bij de Mark X GRMN. Helaas, het is een Lexus en voor de Amerikaanse markt. Dus de Lexus IS350 is er alleen met automaat. Zie dat als wasabi door de sojasaus. Doodzonde.

Wat ook doodzonde is? De nieuwe Lexus IS350 komt niet meer naar Europa.