Bij het horen van de namen Primo, Verno en Clio zullen er veel voorzichtige oja’s en u-huh’s klinken. Het is echter niet de Clio van Renault, want die mag in Japan geen Clio heten van Honda. De Fransozen besluiten de Clio heerlijk ordinair de naam Renault Lutécia te geven.

Honda heeft door het bestaan van de Honda verkoopkanalen Primo, Verno en Clio ook op problemen gestuit. Als je in de jaren 90 een bezoekje brengt aan een Honda Verno dealer, dan ga je niet naar huis met een Honda Accord, want een Accord koop je bij de Clio-dealer. Echter, je kan wel een Accord derivaat kopen bij de Verno-dealer.

Na een bezoek aan de Verno-dealer vertrek je met een koopovereenkomst waarop in het Japans Honda Saber staat. De Honda Saber kan je ook kopen onder de naam Honda Inspire. Om de familiebanden nog ingewikkelder te maken, de eerste generatie Inspire deelt zijn platform met de Honda Vigor. En die auto’s zijn weer afgeleiden van de Honda Legend. In Amerika heet de Vigor Acura Vigor en zijn opvolger heet Acura TL, de auto die wij ook wel kennen als Honda Accord.

Wij richten onze aandacht nu even op de Honda Saber. Met zijn tweelingbroer Inspire is de Saber leverbaar geweest met 3 verschillende krachtbronnen. Het instapmodel betreft een 2 liter grote 5 cilinder. En dat is geen typfout. Honda heeft in de Saber maar liefst twee verschillende 5 cilinders geleverd. Hoger in de pikorde staat de 2.5 liter vijfcilinder met 190 pk. De absolute topversie beschikt over de 210 pk sterke C32A motor, een afgeleide van de Honda NSX motor.

Slechts twee generaties houdt de Saber het vol in de line-up van Honda. Zijn tweelingbroer Inspire is geleverd van 1989 tot 2012 en telt met vijf generaties een hoop meer verkochte exemplaren. Het is geen wonder dat meer mensen de Honda Inspire kennen en de Saber zijn vergeten of helemaal niet kennen. Maar hoe cool is het om met een 2.5 liter 5 in lijn of 3.2 V6 rond te rijden!