Al sinds de kerst kijk ik uit naar vandaag. Dat was namelijk het startschot van de schetsen in mijn hoofd die ik had gemaakt van Nsx rijden in Japan. De Nsx, de Honda der Honda’s. Dat is voor een Honda-fanaat toch wel ultiem.

De dag begon met ontbijt op bed. En dat terwijl het nog niet eens moederdag is. Na het ontbijtje zijn wij direct de deur uitgegaan om richting de busterminal te gaan. Om daar vervolgens met onze goede gedrag een uur op een bankje te wachten op onze bus. Want ja… te laat komen is geen optie. Niet voor een Nsx, niet voor een Skyline GTR.

Voor die twee auto’s hebben wij dus een busrit van ruim twee uur over, en ook weer twee uur terug naar Tokio. Om maar te zwijgen over het vliegen… Enfin, we doen her graag voor de Nsx en GTR.

Bij Fun2Drive aangekomen stonden de Nsx en GTR al klaar om ons vriendelijk te begroeten. Beide Japanse superhelden kregen gezelschap van een Nissan 350Z, Lamborghini Gallardo en Nissan R35 GTR. Dit bleek uiteindelijk groep A te zijn waarbij de gids vooraan reed met de Fairlady.

Na een briefing en controle van onze nationale en internationale rijbewijzen, gingen we gewapend met walkie talkies naar onze bolides. De 350Z reed voorop en daarachter ontstond er een colonne met de Italiaan aan kop gevolgd door Roy met de R34, ik met de Nsx en een Australisch stel in de R35. Fabuleus uitzicht! Vooral dat geluid van de Lambo. Dikke vette porno, en dat om half 1 smiddags.

Na een uurtje rijden, werd het tijd om de magen te vullen. Bij het uitstappen viel onze ogen op een GT86 met daarin een hoogbejaard stel. Ze stonden net op het punt om weg te rijden. Maar onze komst veranderde hun plannen en opa en oma gingen alle auto’s af om ze te bewonderen. Supertoffe opa en oma!

Na de lunch gingen we in een ander formatie verder. De Gallardo mocht twee plekjes naar achter en Roy mocht vooraan rijden achter de gids. Het tempo ging omhoog. Haarspeldbocht na haarspeldbocht. Dit is paradijs, dit is zoals goden wegen zouden bouwen! Saillant detail: De Gallardo kon de 350Z, R34 GTR en Nsx niet bijhouden…

Later in de middag stopten we bij een meertje. Waarbij een hoogbejaarde vrouw enthousiast ging klappen toen wij langs reden. Ik wil een Japanse oma adopteren!

Oja, vergeet bijna te melden dat wij ook nog hebben gereden. En hoe! Had al eerder begrepen dat de Nsx enorm lange versnellingen zou hebben. Tot mijn grote verbazing kwam ik zelden in het o zo geprezen VTEC gebied. In de tweede versnelling bereik je pas bij een snelheid van 80/90 de VTEC. Met haarspeldbochten kom je lastig bij die snelheden. En als je die snelheden en toerentallen bereikt, schakel je snel door naar de derde versnelling. Vol in de ankers om de Skyline R34 GTR niet een meter korter te maken. Maar eeeh… waarom remt een Nsx niet zo hard als bijvoorbeeld mijn Integra DC5 Type-R? Slik! Het kontje van de Skyline komt wel akelig dichtbij. Dan maar niet het uiterste uit de Nsx halen. Zelfs zonder VTEC komt de Nsx enorm goed vooruit. Want de Gallardo verdween keer op keer uit mijn binnenspiegel.

Wat een dag! Wat een dag! Wat een fabuleuze dag! Mijn droom a.k.a. Nsx rijden is uitgekomen. Het is geen perfectie, maar grotere remschijven en enorme remklauwen is zo geregeld, net als 18” velgen en een versnellingsbak met kortere verhoudingen. Dat zou perfectie zijn. Heb ik tenminste nog wat om over te dromen.