Mazda bestaat dit jaar precies 100 jaar. In Japan evolueert Mazda van kurkenmaker tot fabrikant van elektrische auto’s als de nieuwe MX-30, de legendarische RX-7 met wankelmotor en de eigenwijze SkyActiv modellen als de 6 en CX-5.

Van kurk naar elektrische MX-30. Dat is vergelijkbaar met de evolutie van in een warme buik chillende foetus naar een 40-jarige piloot die uit verveling tijdens de vlucht ook een harttransplantatie uitvoert. De foetus zal beide handelingen nog niet kunnen uitvoeren zonder zich te ontwikkelen. In de jaren 30 zet Mazda de eerste stapjes richting de Mazda MX-30.

De Mazda-Go is een echte hybride. Half motor en half ‘vrachtwagen’. Met een 482 cc grote motor, een motorstuur, een laadbak achter en 3 wielen is de Mazda-Go een graag geziene vervoersmiddel voor ondernemers. De tofu, vis en sake kunnen mee zonder dat de bestuurder hoeft te zwoegen. In Japan eten ze gezond en daar hoort voorgezouten vis simpelweg niet bij. De succesvollere visboer laat daarom zijn fiets iets vaker staan en gaat dan met de Mazda-Go op pad.

We springen naar de jaren 50 als Mazda besluit dat hun klanten ook een beetje luxe verdienen in de vorm van een dak. In 1959 lanceert Mazda de K360. Met een beetje fantasie kan je de Mazda Cosmo – die overigens 8 jaar later op de markt komt – erin terugzien. De Mazda K360 maakt een enorme stap richting de auto. Het motorstuurtje wordt ingeruild voor een rond stuurtje en er zit een carrosserie om de inzittenden heen. Je leest het goed, inzittenden is meervoud van het woord inzittende. Twee personen kunnen in de cabine plaatsnemen en genieten van de 11 pk’s uit het 358 cc grote V-twin motorblok.

Net als zijn voorganger Mazda-Go heeft de Mazda K360 3 wielen. Met een lengte van nog geen 3 meter en breedte van 128 centimeter is de K360 met recht een dwergauto. Alhoewel Mazda eerder spreekt van een ‘Truck’. Hoe je de Mazda K360 ook wilt noemen, hij is wel heel erg gaaf! Ik zou nog bijna mijn baan opzeggen en op de markt gaan staan met de Mazda K360. Iemand een visje kopen?