Sinds 1989 zorgt Lexus ervoor dat de aardbodem steeds minder dinosappen heeft. De V8 in de Lexus LS400 is nooit een zuinige jongen geweest. Lexus heeft in de loop der jaren de V8 lijn doorgetrokken naar alle modellen, op de LFA na die het moet doen met een V10.

Dan bestormt er opeens een virus het merk Lexus. Het virus is behoorlijk hardnekkig en brengt zelfs een geheel nieuw model met zich mee. Met de CT-H besluit Lexus mee te doen met de hatchback markt in Europa. Dankzij de bijbehorende bijtelling van de hybride aandrijflijn scoort de Lexus CT-H voor Lexus begrippen best goed in Nederland. De Lexus CT-H loopt echter al sinds 2011 mee, dat is in autojaren behoorlijk bejaard. De Lexus CT-H neemt daarom binnenkort afscheid van ons. Net als de nieuwste Lexus IS die niet meer naar Europa gaat komen.

Nu we toch afscheid aan het nemen zijn, de Lexus RC300H verdwijnt ook uit Europa. Er zijn dus 3 hybrides minder te bestellen bij de Lexus dealer. Is het alleen maar kommer en kwel? De prachtige RC300H is weliswaar niet meer te bestellen. Maar wie zegt dat Lexus het braafste jongetje van de klas is? De brute RC-F blijft beschikbaar voor de die-hard liefhebber. De atmosferische 5.0 V8 moet het anno 2020 doen met 464 pk. Dankzij strenge emissie-eisen heeft Lexus de brute V8 moeten terugtunen van de oorspronkelijke 477 paarden.

Lexus is 1 van de laatste autofabrikanten die nog atmosferische V8 levert. Zelfs Ferrari en Bentley zijn overgestapt op de turbomotoren. Een vlugge brainstormsessie levert alleen de nieuwe Corvette op als mede atmosferische V8’er. Het feit dat Lexus nog zulke auto’s bouwt en probeert te verkopen, dat mag geprezen worden! En dan ook nog eens in (mijn ogen) prachtige karakteristieke koetsen als de RC en LC. 🥰