Wanneer Nissan in 1993 de zesde generatie Nissan Silvia S14 aan blije consumenten levert, blijft haar voorganger Silvia S13 nog een jaar in productie. Het begrip estafette en het stokje doorgeven aan de volgende heeft Silvia niet zo goed begrepen. Wellicht is het Silvia’s afleidingsmanoeuvre om de 180/200/240SX liftback onderweg stiekem te tackelen. Ook de stokken van de cabrio, Varietta en diverse knutselprojecten als de Sileight en Onevia worden niet overgenomen.

Wanneer de S13 definitief de baan verlaat, maakt de Silvia S14 het gemis van de vele varianten goed met de 270R Nismo. De uit erfenis meegekomen SR20DET mag maar liefst 270 pk sturen richting de achterwielen. Helaas hebben slechts 50 Japanners een juichgebaar mogen maken in 1994. De Nissan Silvia S14 270R Nismo is Nismo’s traktatie vanwege Nismo’s 10-jarige bestaan.

De reguliere Silvia S14’s maken gebruik van een atmosferische 2 liter motor (SR20DE) of van de SR20DET met turbo. De S14 K’s levert in Japan 220 pk dankzij de 2 liter turbomotor. LSD (Limited Slip Differential) moet samen met het extra vermogen ervoor zorgen dat bochten heel mooi dwars genomen kunnen worden. De zwakkere en iets minder luxe uitgevoerde J’s en Q’s moeten het doen zonder turbo en de bestuurders moeten harder werken met 160 beschikbare pk’s.

J’s, Q’s en K’s hoor ik jou al denken. Klinkt geheimzinnig. Het zijn niet de collega’s van James Bond die coole wapens en snufjes bouwen in Aston Martin DB5’s. Pak de pokerfiches en speelkaarten maar erbij. De J’s, Q’s en K’s verklaren dan heel simpel de verhoudingen. King’s boven Queen’s. Queens staat uiteraard boven de Jack’s. Om nu lekker van de hak naar de tak te springen. De A’s bij de Silvia S14 zegt niks over zijn uitrusting of motor. Wordt er bij de Silvia S14 over de A’s gepraat, dan is het de S14A. Oftewel het facelift model, in Japan ook wel Kouki genoemd.

Met de komst van de gefacelift S14A/S14 Kouki, ziet de S14A er anno 2020 nog steeds niet bijster verouderd uit. Het is jammer dat er na de prachtige, prachtige, superprachtige Silvia s15 geen Silvia S16, S17 en S18 uit is gekomen. De Silvia S14 is in de jaren 90 te meedogenloos geweest door haar zussen te elimineren. Ik zou vandaag de dag wel een S18 liftback, S18 Varietta en S18 Sil80 willen zien. Helaas is dat ondenkbaar met de Qashqai’s, Leafs en de Franse bemoeienissen in het achterhoofd. Aan de andere kant, kan Nissan wel fraaiere Silvia’s maken dan de S15? Perfectie kan je niet verbeteren. Daarom moeten wij de Silvia S15 koesteren en de S14 heel erg bedanken voor haar bestaan en stevige basis voor de Silvia S15.