2020 zal de geschiedenisboeken ingaan als een klote jaar vol met ellende. Het is niet alleen dat %#!*\:( virus, maar ook de tsunami aan elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Je kan niet meer op gehoor oversteken en hopen dat je niet wordt aangereden door een Hyundai Kona, Kia Niro of Tesla Model 3. Maarja, iedereen zal moeten geloven aan dat milieu-geneuzel. En er zijn gewoon mensen in Kona’s en Model 3’s nodig om de Supra’s, GTR’s, Type-R’s en BRZ’s van de wereld te rechtvaardigen.

2020 is niet alleen maar kommer en kwel. 2020 is ook het jaar van de Toyota GR Yaris. En ondanks zijn ietwat tegenvallende uiterlijk en motorisering mogen wij de nieuwe Subaru BRZ ab-so-luut niet vergeten te noemen bij de hoogtepunten van 2020. Wij fans zijn natuurlijk veeleisend en willen vooral veel plezier beleven in een auto. Blijft dood en doodzonde dat de GR Yaris zijn 1.6 turbomotor met 261 pk niet wilt afstaan aan de nieuwe Subaru BRZ/Toyota GR86.

Een derde hoogtepunt van 2020 is het showen van de nieuwe Nissan 400Z. Het is een zware taak om de Nissan 370Z op te volgen. Alleen qua naam, letterlijk haar naam, is het lastig. Van 370Z terug naar 300Z zou een ‘downgrade’ zijn qua naam. Het getal 400 verwijst niet meer naar de cilinderinhoud, maar naar de aanwezige paardenkrachten van de 3.0 V6. Prima opgelost Nissan!

2021 belooft alleen al door de komst van de Nissan 400Z en Subaru BRZ al een superjaar te worden. Toyota moet de nieuwe GR86 nog aan de wereld tentoonstellen. Hopelijk komt de GR86 met een mooier neusje dan de BRZ en stiekem, heel erg stiekem hoop ik op de 1.6 turbomotor.

2021 zal ook het jaar zijn dat Honda het doek van de elfde generatie Civic aftrekt. Uiteraard komt die ook in Type-R uitdossing. Kijk, dat is wat wij willen zien en horen. Wellicht zal de K20C1 motor gecombineerd worden met 1 of 2 elektromotoren die de achterwielen gaan aandrijven. VTEC Hybrid Turbo AWD 😎 Pin mij er niet op vast, maar die kans zit er wel in met Honda’s elektrificatieplannen.

2021 wordt ook het jaar dat de LMP1 en LMP2 auto’s met pensioen worden gestuurd. Endurance-races als de 24 uurs race van Le Mans krijgen een nieuwe koning. De Hyper Sport klasse zal de nieuwe koningsklasse worden. Om mee te mogen doen aan races als de 24H van Le Mans, moeten de Hypercars gehomologeerd zijn en de consument moet ermee kunnen rijden op de openbare weg. Dit betekent dat naast bestaande hypercars als de Aston Martin Valkyrie en de Glickenhaus fabrikanten als Peugeot en Toyota ook met hypercars in productievorm gaan komen.

Nu zijn wij al een behoorlijke tijd bekend met de Toyota GR Super Sport Concept. Maar in 2021 gaat het dan eindelijk gebeuren. Moet je eens voorstellen. Een Toyota hypercar van meer dan 800 pk die in de Toyota showroom gewoon naast een Toyota Aygo staat. Hoe cool is dat! Vermoedelijk zal nieuwe hypercar van Toyota een 2.4 liter grote V6 krijgen met een hoop elektrische ondersteuning.

Ook Mazda zal ons niet teleurstellen in 2021. De huidige derde generatie Mazda 6 loopt al sinds 2013 mee. Voor de vierde generatie 6 heeft Mazda hele hippe plannen. Wat dacht je van achterwielaandrijving. En wat dacht je van 6 in lijns! In combinatie met SkyActiv en op sommige uitvoeringen ook met elektrische ondersteuning. Waar BMW steeds vaker van achterwielaandrijving en 6 in lijns afstapt, gaat Mazda juist tegen de stroom in.

2021 gaat een topjaar worden voor autofanaten met een voorkeur voor Japanse auto’s. Wij van Track&Race kijken in ieder geval enorm naar uit naar de nieuwe modellen uit Japan en zullen jullie uiteraard op de hoogte houden van alle nieuws. Gelukkig nieuwjaar! Akemashite omedetō gozaimasu!