Bij het woord en land Japan denk je al snel aan technologie, sushi en auto’s. Niet gek dat als je bedenkt dat 91,1% van de lezers van Track&Race op een Japanse Playstation van Sony voor het eerst kennis hebben gemaakt met auto’s als de Nissan Skyline en Mitsubishi Lancer Evolution.

De Nissan Skylines en Lancer Evolutions vertellen een belangrijk verhaal over Japan, maar zijn slechts een stukje wasabi tussen of op de sushi. Japan kent een zeer divers wagenpark. Van piepkleine kei-cars tot grote 6, 7, 8 of 9 persoons busjes. Stuk voor stuk auto’s die je in Nederland zelden tot nooit zal tegenkomen. Het ontbreken van zulke auto’s in Nederland kan je echter niet alleen maar afschuiven op smaak en lengteverschil tussen Hollanders en Japanners. Geografie, cultuur en de daarbij horende mentaliteit zijn belangrijkere oorzaken van de zo verschillende wagenparken tussen Nederland en Japan.

Japan is omringd door zeeën en oceanen waarbij vier tektonische platen continu in botsing zijn met elkaar. Dit veroorzaakt met regelmaat aardbevingen en helaas ook af en toe tsunami’s. Deze natuurrampen hebben de Japanners gevormd hoe ze nu zijn. Rampen kunnen de Japanners als geen ander overwinnen door in rap tempo alles te wederopbouwen.

Het zijn niet alleen de geografische rampen die de Japanse mentaliteit hebben gevormd. Cultuur speelt daarbij ook een zeer belangrijke rol. Luisteren, gehoorzamen, presteren, respect en eer zijn belangrijke elementen in de opvoeding van Japanners. Vanaf het moment dat een Japanse kindje naar school gaat, moet het voor de maximale score gaan. Een 9,9 is niet goed genoeg in de ogen van veel Japanse ouders. Het streven naar perfectie wordt er al vroeg ingeramd.

Dit verklaart ook waarom Japanse auto’s zo betrouwbaar zijn. Werknemers schamen zich kapot als ze slecht werk hebben afgeleverd. De wil om te presteren leidt tot leipe projecten als de Lexus LFA. Een grotere eer dan de motorblokken in elkaar zetten van auto’s zoals de Nissan GT-R is er in Japan niet. Werken bij een groot bedrijf wordt in Japan niet gezien als ‘Het betaalt mijn brood’ zoals in Nederland. Het wordt gezien als een eer. Elke dag bewijzen de Japanse werknemers waarom zij aan de Japanse auto’s mogen sleutelen, want er staan duizenden andere Japanners aan de deur te rammelen om het werk over te nemen.

Japan telt circa 126 miljoen inwoners waarvan een groot gedeelte een pensioengerechtigd leeftijd hebben bereikt. De vergrijzing van Japan speelt ook een rol hoe het wagenpark eruit ziet. Natuurlijk zet je een 90-jarige opa niet in een lage en spartaanse Honda CRX, een Honda Fit is een logischere keuze voor opa Shinji. Na de milleniumwissel zijn veel leuke coupeetjes van de Japanse aardbodem verdwenen en zijn spontaan veel hogere auto’s op de markt gekomen. Gelukkig maken veel sportievelingen hun comeback.

Zo kan ik nog uren mijmeren over Japan en de Japanse autoindustrie. Maar ik beter doorgaan met mijn tas inpakken. De volgende berichten van Track&Race zullen rechtstreeks uit Japan komen!